DramaDialogen © Kristofer Nilsson Ahlberg 2024
NYHET! Pjäsboken Längtans Labyrinter. Se sidan TEATER!
I webbshopen kan du köpa mina romaner. Se längst ner på sidan Skriv.
• Medlem i Lektörsförbundet.
» Lektör på Författarcentrum.
• Skriv färdigt din roman. »
Lektör: skriftligt utlåtande med respons på språk, form, innehåll.
Manuscoach/redaktör: Du skriver - jag coachar/redigerar.
Läs mer på sidan Skriv!
• Fågel Fenix som e-bok. »
Ladda ner Fågel Fenix, novellen Skriet eller barnboken Flickan på det flygande tefatet!
MANUSTJÄNSTER
Skriv en roman - vad vill Du berätta?
Ordens Magi
Berättelsens Struktur
Roman, novell, teater & filmmanus.
Berättelsen i fokus.
Gestaltning och dialog.
Dramaturgi, vändpunkter med hinder & konflikt.
Handling och intrig. Framåtrörelse.
Huvudkaraktär; trovärdig och komplex.
Berättarperspektiv, språk och stil.
Premiss och tema.
Lektör
Jag läser din text, vare sig det är en novell, roman, film/teatermanus etc. Efter en gedigen genomgång av ditt manus får du ett skriftligt utlåtande om textens styrkor och svagheter. Utifrån detta pratar vi sedan vidare i ett telefonsamtal.
Redaktör
Om du vill kan jag närläsa din text, det innebär att jag redigerar den. Det kan handla om t ex tempus, ordval eller meningsbyggnader.
Manuscoach
Oavsett om du skriver prosa, poesi eller dramatik kan jag hjälpa dig. Jag läser ditt manus och hjälper dig att lyfta fram det unika och speciella.
Exempel på saker jag kan hjälpa Dig med:
* Dramaturgi - hur blir din historia bäst berättad? Struktur och helhet. Första vändpunkten; skapa den viktiga framåtrörelsen för intrigen!
* Dialog - förtätad dialog som leder framåt.
Kristofer Nilsson Ahlberg, manuscoach, lektör och utbildad skrivarpedagog. Jag har 21 års erfarenhet. Som författare och dramatiker är jag bra på dialog och dramaturgi, verktyg jag gärna använder som lektör.
Grundpris roman: 1500 kr
100 sid A4 (30 000 ord) = 7500 kr inkl moms. Därefter 20 öre per ord.
(Times New R 12, radavstånd 1,5)
Kontakt: kna (@) dramadialogen.se
Första gången får Du rabatt: 500 kr!
Fågel Fenix
- spänningsroman -
handlar om
att läka relationer i familjen, familjehemligheter
och en andlig sekt.
Fågel Fenix finns som E-BOK. Klicka på boklänken på sidan HEM!
Recension i ÖstgötaCorrespondenten) 111227.
Rubrik och utdrag:
Linköpingsdebutant börjar bra
"När man kommit igenom den lite röriga inledningen har historien ändå en sympatisk enkelhet och berättariver som känns äkta, och väldigt snart känner jag att ja, jag bryr mig faktiskt om de här människorna, ja, jag vill veta vad som händer dem. De angår mig."
ANNA RUDBERG-W
Mina Pjäser
Jag har skrivit dramatik sedan början på 90-talet, det har blivit många pjäser för barn, ungdomar och vuxna. De allra flesta är uppförda i min egen regi. Pjäserna handlar t ex om vänskap, syskonrelationer, kärlek, självmordsproblematik mm.
Vill Du läsa - hör av Dig!
Medlem i Författarcentrum, där jag även har uppdrag som lektör:
Foto:
Urban Skargren
SHOW - DONT TELL!
Ett vanligt nybörjarfel är att man vill förklara (tell) allt så tydligt som möjligt. Det är inte konstigt eftersom författaren börjar med att skriva sig in i berättelsen, liksom karaktärerna. Därför ska början skrivas om mer än senare partier.
Författaren förklarar för sig själv vad det är som händer, hur och varför. Detta är såklart bra - men det ska inte vara med i själva berättelsen! Det bör ligga i ett separat dokument som förberedelse, research och ett ständigt spånande på t ex vilka hemligheter karaktärerna har.
När det gäller själva berättelsen gäller det att förklara så lite som möjligt och gestalta (show) så mycket som möjligt. Gestaltning och berättande ger tillsammans den viktiga framåtrörelsen i handlingen. Detta görs bäst genom att protagonisten har en tydlig vilja och möts av hinder i form av antagonistens motvilja. Intrigen ska alltså gestaltas i form av aktioner (handlingar) och inte förklaras.
Referenser
"Kristofer visade stor kompetens genom att lustfyllt och kreativt förmedla textens styrkor, svagheter samt utvecklingsmöjligheter. Genom Kristofers klarsynta tolkning och agerande kunde jag sedan själv se vad som var nödvändigt att göra för att lyfta texten till en ny nivå. Jag är mycket nöjd med hans lektörsläsning."
Nina Eklund Tegar, Bromma
”Som elefanterna bär sina betar”.
"Kristofer hjälpte mig med stor entusiasm genom textarbetet. På ett pedagogiskt sätt bidrog Kristofer med synpunkter och insikter om såväl text som metodik.
Jag kan därför reservationslöst lämna mina starkaste rekommendationer."
Mattias Engström, Linköping
"Enklaven"
"Jag anlitade Kristofer Nilsson för en genomläsning av mitt bokmanus och blev jättenöjd med responsen. Kristofer lyckades verkligen se berättelsens styrkor och svagheter och förmedlade detta på ett mycket inspirerande sätt.
Jag satte genast igång att bearbeta texten utifrån Kristofers kommentarer och den blev betydligt bättre.
Nu har ett förlag tackat ja till att ge ut boken."
Katarina Genar, Linköping
"En hemlig vän, Bonnier Carlsen 2010
"Kristofer har en omistlig känsla för dramaturgi. Han har varit ett ovärderligt bollplank och en källa till inspiration. Han är lätt att samarbeta med och hymlar inte när han tycker att något inte är bra nog. Ärligheten skapar förtroende och tillit och får samarbetet att utvecklas.
Stort tack!"
Robert Löfgren, Malmö
Den Vita Skjortan 230901